Blog
Obserwując nowe kolekcje największych domów mody można odnieść wrażenie, że projektanci starają się prześcigać w swojej kreatywności. Różnorodność, ogromna ilość trendów i form to coś, co niebywale cieszy nasze oko. Jednak najbardziej satysfakcjonuje nas tendencja i komunikacja w modzie, które zaczynają coraz mocniej oddziaływać na branżę, a mianowicie slow fashion. Jest to mądre i odpowiedzialne podejście do mody, polegające na kupowaniu znacznie mniejszej ilości ubrań lepszej jakości. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Czy da się ograniczyć swoje konsumpcyjne pragnienia?
CZYM JEST GARDEROBA KAPSUŁOWA?
Stopniowo obserwujemy, jak zmienia się marketing mody i samo podejście do branży, a konsekwencją jest również transformacja naszej garderoby. Okazuje się, że szafa pękająca w szwach już nie jest synonimem dobrego stylu i mody wysokiej, tylko raczej nieodpowiedzialności, a może i nawet oznaką problemu kompulsywnego kupowania. Alternatywnym rozwiązaniem, które ma pomóc w odpowiedzialnym budowaniu garderoby, jest szafa kapsułowa. I wcale nie jest to rodzaj meblościanki, tylko komponowanie zawartości garderoby z małej liczby wysokiej jakości basicowych elementów w taki sposób, aby wszystko do siebie pasowało. Historia capsule wardrobe zaczęła się już w latach 70. ubiegłego wieku, kiedy to Susie Faux – założycielka londyńskiego butiku „Wardrobe” – zaprojektowała sposób dobierania ubrań w sposób przemyślany. Najczęściej jest to 30-40 elementów odzieży w stonowanych kolorach i prostych formach przeznaczonych na dany sezon. Odpowiednie dobranie składowych sprawia, że wszystko do siebie pasuje i dumny posiadacz takiej garderoby nigdy nie powie „nie mam co na siebie włożyć”. Zawartość szafy będzie ponadczasowa i zawsze modna. Można ulegać wątpliwościom, czy w obecnym świecie pełnym różnorodnych form i kolorów takie podejście zaspokaja żądze konsumentów. Czy taka stonowana moda nie zacznie być nudna?
PARYSKIE PODEJŚCIE DO STYLU
Wyobraź sobie paryżanki i ich niepowtarzalny styl, który zbudowany jest na jeansach, białej koszuli, klasycznej, a zarazem efektownej biżuterii i luźno ułożonych włosach. Niby nic specjalnego, ale trzeba przyznać, że wyglądają oryginalnie. A to dlatego, że zwracają większą uwagę na swoją indywidualność, aniżeli na trendy. Nienaganny styl, szykowny, ale nieprzekombinowany, jakby od niechcenia. To właśnie cechy stylu effortless chic, który odrzuca przesadne strojenie się, za to bazuje na minimalizmie, elegancji i wysokiej jakości. Jego założeniem jest uzyskanie efektownego i naturalnego wyglądu przy małym nakładzie sił. Niektórzy zapytają, gdzie jest w takim razie miejsce na indywidualność. Wtem Paryż subtelnie przypomina, że dobrze jest akceptować swoją odmienność i drobne niedoskonałości, ponieważ są one naszą nieodłączną częścią i to właśnie one – a nie ubrania – sprawiają, że się wyróżniamy.
EFFORTLESS CHIC WEDŁUG WSPÓŁCZESNYCH MAREK
Marki modowe tworząc swoje kreacje chętnie sięgają po stylowe dziedzictwo paryżanek. Minimalizm, w połączeniu z wysoką jakością wykonania, zapewnia płynność sprzedaży kolekcji. Przekonała się o tym polska marka moles&freckles, która spójnie i konsekwentnie stawia na tworzenie strategii komunikacji, manifestującej styl effortless chic (co widać nie tylko w projektach, ale i m.in. poprzez content na Instagramie). W DNA marki wpisana jest prostota i jakość, a także zamiłowanie do drobnych niedoskonałości, które czynią pięknym. Nazwa marki oznacza piegi i pieprzyki. Twórczynie chciały przez to podkreślić istotę swoistej dziewczyny z sąsiedztwa – niedoskonałej, unikalnej i dlatego pięknej. Jest to wyjątkowe umiłowanie indywidualizmu, który uczy odbiorcę, że nie warto dążyć do cielesnego ideału, ponieważ poniekąd już go osiągnęliśmy, będąc po prostu sobą. Okazuje się, że może być to dobry przepis na sukces, ponieważ moles&freckles odnotowuje regularne sold outy. Zdaje się, że Polki kochają tę prostotę, nie chcą mieć porannych dylematów „w co się ubrać” oraz zależy im na produkcie na lata. Ubrania tego typu świetne nadają się do skompletowania garderoby kapsułowej, która okazuje się, że jest przepisem na sukces. Zarówno na ten poranny, ale i modowy oraz ekologiczny.
Galeria zdjęć
Wykorzystane kompetencje