Blog

KRÓTKI SŁOWNICZEK POJĘĆ

SLOW FASHION

Ruch polegający na projektowaniu, tworzeniu i kupowaniu odzieży pod kątem jakości i trwałości. W slow fashion nie podąża się za chwilowymi modami i zmieniającymi się trendami. Wybór ubrań cechuje m.in. ich ponadczasowość, dobra jakość i fakt, czy będą pasowały do pozostałych ubrań w szafie. Zachęca do spowolnienia harmonogramów produkcji i uczciwych wynagrodzeń. Slow fashion może być związane również z pojęciem minimalizmu.

ODPOWIEDZIALNA MODA, ETYCZNA MODA

Wg definicji Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie w ramach projektu „Kupuj odpowiedzialnie ubrania”, termin dotyczy zarówno aspektów ekologicznych, jak i społecznych.

„Standardy społeczne i ekologiczne muszą zostać spełnione na przestrzeni całego łańcucha produkcji – od produkcji włókien, poprzez wyrób tkaniny, po produkcję ubrań. Odpowiedzialność ekologiczna oznacza, że na wszystkich tych etapach wzięto pod uwagę m.in. niskie zużycie chemikaliów, zrównoważone zarządzanie wodą i energią oraz redukcję odpadów. Standardy społeczne obejmują zapewnienie dobrych warunków pracy pracownikom w całym łańcuchu produkcji, równość w stosunkach handlowych z drobnymi producentami z krajów rozwijających się oraz wspieranie ekonomii społecznej.

Odpowiedzialna moda jest także transparentna, tzn. informacje na temat całego łańcucha dostaw są dostępne dla konsumentów. Jeśli to możliwe, wspiera również gospodarkę krajową i dzięki firmom działającym lokalnie przyczynia się do ograniczenia zanieczyszczeń i emisji dwutlenku węgla wynikających z transportu i magazynowania towarów.”

Przykład:

  • Włoska marka Liu Jo posiada kolekcję kapsułową LIU JO BETTER DENIM, w której skład wchodzą spodnie wykonane z organicznej bawełny, a etykiety wykonane są ze skóry ekologicznej pozyskanej ze skórek jabłek.
  • W kalifornijskiej marce TOMS, od samego początku firmy, w kolekcji znajdują się buty całkowicie wegańskie, stworzone z alg morskich.

 

LEASING MODY

Zjawisko powstałe na fali wznoszącej się ekonomii współdzielenia. Zamiast kupować sukienkę na jedną okazję czy ubranie w najgorętszym trendzie sezonu, można je wypożyczyć. Idea ta poszerza pole możliwości stylizacyjnych i stanowi narzędzie mające pomóc indywidualnej ekspresji, bez potrzeby kupowania. Zaletami są nie tylko ograniczenie zawartości szafy i dbałość o środowisko, ale również możliwości budowania stylizacji z ubrań marek luksusowych czy premium i projektów projektantów.

Przykład:
Takie wypożyczalnie są już dostępne w Polsce, np. e-garderobe.com.

 

CYRKULARNA MODA

Idea ekonomii cyrkulacyjnej zakłada, że produkty są równowartościowym surowcem, którego nie powinno się marnować, gdy znajdzie się na końcu obiegu użytkowego. Jeżeli obieg produktów opiera się na systemie kup -> użyj -> pozbądź się, w założeniu tym na końcu znajduje się ponowne wykorzystanie produktu, jego recycling, a nie wyrzucenie do kosza. Co oznacza to w praktyce? Pozyskane z recyclingu materiały są ponownie wykorzystywane w procesie projektowania. Wiąże się to także z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, zakazu używania toksycznych chemikaliów procesie produkcji czy inwestycji w innowacyjne technologie wspierające cyrkularną modę.

Przykład:

  • Szwedzka marka KappAhl prowadzi zbiórkę tekstyliów, z której 40% ubrań poddawanych jest recyclingowi, a pozyskane w ten sposób materiały wracają do obiegu w nowych kolekcjach.
  • W kolekcji brytyjskiej marki F&F na sezon wiosna/lato 2019 znalazły się męskie kąpielówki wyprodukowane w całości z poliestru powstałego z plastikowych butelek z recyclingu.
  • Podobnie działa niemiecka marka Olsen, która ma w swojej kolekcji ubrania, które powstały z materiałów stworzonych z przetworzonych butelek PET.

 

Galeria zdjęć

Wykorzystane kompetencje