Blog

WYNIKI BADANIA KONSUMENTÓW Czy Polacy znają pojęcia: slow fashion, odpowiedzialna moda, etyczna moda, leasing mody czy cyrkularna moda?

Czy interesujemy się modą? Czy wiemy co to jest zrównoważony rozwój? I czy widzimy związek pomiędzy koncepcją zrównoważonego rozwoju a odpowiedzialną (etyczną) modą? Na te i inne pytania odpowiadali konsumenci w badaniu przygotowanym w ramach projektu „MAKE THE CHANGE in fashion” na zlecenie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. Badanie przygotowała Fundacja Forum Konsumentów, a oto jego wyniki (link do raportu):

Autor: Emilia Miksa

CZY INTERESUJEMY SIĘ MODĄ?

To ważne pytanie. Często ludzie pracujący w branży mody słyszą od znajomych osób, zawodowo z nią niezwiązanych, że moda w ogóle ich nie interesuje. To bardzo ciekawe, biorąc pod uwagę społeczny dyskurs (z jednej strony podobno kochamy wyprzedaże, a w naszych szafach ubrania już ledwie się mieszczą, a z drugiej budujemy kapsułowe garderoby i organizujemy SWAP’y). Wyniki badania obrazują tę sytuację.

49% ankietowanych potwierdza, że interesuje się modą, dla 42% osób moda nie jest obiektem zainteresowania, a 9% osób trudno jest powiedzieć jaki mają do niej stosunek. Jesteśmy podzieleni mniej więcej po połowie.

Moim zdaniem moda jako zjawisko dotyczy wszystkich, tylko być może nie jesteśmy tego świadomi. W końcu codziennie dokonujemy modowych wyborów np. stojąc rano przed szafą, podpatrując u koleżanki fason sukienki czy podejmując decyzję, że tym razem nie weźmiemy udziału w wyprzedaży (tak, w tym przypadku też okazujemy swój stosunek do mody).

MODĄ INTERESUJĄ SIĘ W WIĘKSZOŚCI KOBIETY

Ten wynik badania potwierdza stereotypowe myślenie. Ale! Różnica w oddanych głosach w podziale na płeć wcale nie jest duża, ponieważ zainteresowanie modą potwierdziło 66% kobiet i 59% mężczyzn.

W JAKIM WIEKU NAJBARDZIEJ INTERESUJE NAS MODA?

Wg badania moda interesuje nas przez całe życie.

Kiedy ankietowani podzieleni zostaną wg grup wiekowych widoczne jest, że najliczniejsza jest grupa 18-24 lata (58%). Następne w kolejności są osoby w przedziale wiekowym 25-34 lata (50%) i 45-54 lata (50%). Spadek w zainteresowaniu modą widoczny jest w grupach 35-44 i 55+ (po 46%).

Patrząc na te wyniki nasuwa mi się myśl, że grupa 35-44 to zapracowani i zaangażowani w życie pociech rodzicie, którzy wolną chwilę przeznaczają na złapanie oddechu w codziennym życiu, pogodzonym lub nie z ideą slow life. Z kolei druga grupa to osoby przechodzące powoli w jesień życia (a zupełnie nie słusznie!), które powoli przestają przywiązywać uwagę do swojego wyglądu.

CZY TO GDZIE MIESZKAMY PRZEKŁADA SIĘ NA TO CZY INTERESUJEMY SIĘ MODĄ?

Jak pokazują wyniki badania, na pierwszym miejscu pod względem zainteresowania modą znajdują się mieszkańcy małych i średnich miast (52%), kolejno są duże i wielkie miasta (49%) oraz mieszkańcy wsi (47%).

Przed badaniem wydawało mi się, że najliczniejsi mogą być mieszkańcy największych aglomeracji. Zastanawiam się czy wynik badania związany jest z doborem takiej, a nie innej próby, czy też istnieje jakiś powód zwiększonego zainteresowania modą wśród mieszkańców małych i średnich miast.

64% ANKIETOWANYCH NIE ZNA ŻADNEGO Z POJĘĆ: SLOW FASHION, ODPOWIEDZIALNA MODA, ETYCZNA MODA, LEASING MODY CZY CYRKULARNA MODA.

To dla mnie najbardziej emocjonalna część ankiety. 64% osób ankietowanych nie zna żadnego z wyżej wymienionych pojęć. A wśród grupy, która kojarzy te pojęcia najwięcej głosów otrzymało slow fashion (18%). W podziale na płeć widać, że kobiety nieco lepiej orientują się w tym temacie. Nie ma tu natomiast znaczenia miejsce zamieszkania.

Aby wyjaśnić co dokładnie oznaczają te pojęcia przygotowaliśmy KRÓTKI SŁOWNICZEK POJĘĆ (którego ankietowani nie mieli podczas badania).

CZY ZETKNĘLIŚMY SIĘ Z KONCEPCJĄ ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU?

Wg badania 52% osób ankietowanych zetknęło się z koncepcją zrównoważonego rozwoju, a 42% wie co ona oznacza.

Wśród osób poddanych badaniu najbardziej świadomą grupą są mężczyźni oraz osoby w wieku 18-24(45%) i 55+(46%) z dużych i wielkich miast. Najmniej pojęcie kojarzą kobiety z ośrodków wiejskich i małych/średnich miast.

CZY ISTNIEJE ZWIĄZEK POMIĘDZY KONCEPCJĄ ZRÓNOWAŻONEGO ROZWOJU A ODPOWIEDZIALNĄ (ETYCZNĄ) MODĄ?

47% ankietowanych stwierdza, że TRUDNO IM POWIEDZIEĆ
33% widzi związek
a 20% uważa, że związku nie ma.

Z kolei na pytanie na czym dokładnie polega związek pomiędzy zrównoważonym rozwojem a odpowiedzialną (etyczną) modą ankietowani typują ekologię (37%), a w 33% w ogóle nie wiedzą na czym ten związek polega.

Patrząc na ten wynik, tym bardziej cieszę się, że jednym z punktów hackathonu, który odbędzie się 8 lipca będzie rozmowa z ekspertami o tym, jak skutecznie przekazywać wiedzę i łamać stereotypy etycznej mody. W części dotyczącej roli mediów i influencerów w edukacji, wśród panelistów pojawi się głos Aliganzy. Agencję reprezentować będzie Kasia Piersa, nasz Influencer Marketing Manager.

Nota metodologiczna: Badanie na panelu Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1047 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI. Termin realizacji: 14 – 17 czerwca 2019 roku.

 

Galeria zdjęć

Wykorzystane kompetencje