Blog
„Celem naszych działań jest wypracowanie rozwiązań – innowacji społecznych, które mogą stać się początkiem wprowadzania realnych zmian. Bądźcie z nami częścią tej zmiany.” – tymi słowami Agata Zioło, organizatorka wydarzenia Make The Change in Fashion, w ramach którego odbył się pierwszy w Polsce hackathon o etycznej modzie, zachęcała do udziału w wydarzeniu.
Formuła spotkania przewidywała trzy niezależne, ale tworzące całość moduły: debatę i inspirujące wykłady, hackathon oraz wielki finał i prezentację rozwiązań wypracowanych w zespołach projektowych.
BADANIE
Wyjściem do dyskusji były wyniki badania przeprowadzonego przez Fundację Forum Konsumentów na zlecenie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet (organizatora Make the Change in Fashion), które pokazują, że ponad połowa społeczeństwa nie rozumie pojęć związanych z etyczną modą.
DEBATA
W ramach Make the Change in Fashion zaangażowani i nieobojętni na los planety eksperci i sympatycy mody wypracowywali wyzwania i innowacje mogące pomóc branży stać się bardziej etyczną. W imieniu Aliganzy głos zabrała Kasia Piersa, Influencer Marketing Manager, tłumacząc dlaczego nie warto mieszać pojęć influencer marketing z influencer education. Grażyna Olbrych, była redaktor naczelna tytułów takich jak Cosmopolitan i Glamour, a obecnie właścicielka etycznej marki Touchwear poruszyła kwestię roli mediów a Anna Pięta, propagatorka etycznej mody, założycielka podcastu Muda Talks opowiadała o obiegu zamkniętym, zrównoważeniu i zmianach klimatu.
W trakcie całego wydarzenia poruszone zostały także kwestie stereotypów etycznej mody czy regulacji prawnych. Rozmawiano o konieczności transparentności producentów modowych i o sposobach jej egzekwowania oraz pytano o możliwości ponownego wykorzystania tego, co już zostało wyprodukowane. A cała dyskusja miała na celu do wytypowanie najpilniejszych problemów, z którymi musi się zmierzyć branża mody.
Jak zatrzymać machinę i zawrócić ze ścieżki kultury jednorazowości?
Eksperci i uczestnicy Make The Change in Fashion, podczas spotkania, które odbyło się 26 czerwca, wytypowali następujące wyzwania stojące przed branżą mody:
INNOWACJE
Następnie, podczas dwóch kolejnych dni hackathonu wypracowywano innowacje społeczne na rzecz działań z zakresu odpowiedzialnej mody metodą CSI:Lab Design Thinking by Google.
Wśród propozycji znalazło się wiele ciekawych pomysłów wypracowanych przez kilkuosobowe zespoły, m.in.:
- aplikacja mobilna dla osób chcących propagować etyczną modę, która wspiera merytorycznie, edukacyjnie i organizacyjnie aktywistów
- program telewizyjny propagujący wiedzę o zrównoważonej modzie, który miałby dotrzeć do kobiet w małych miastach, a rozmowy miałby być urozmaicone np. o prezentację projektantów tworzących etyczną modę
- najwyższej jakości sieciowy sklep z używaną odzieżą, przełamujący stereotypowe, pejoratywne myślenie o second handach
- POP UP Store, w którymi nie tylko prezentowane byłyby kolekcje od projektujących etycznie marek, ale odbywałby się tu również dialog społeczny o problemach branży mody
- szkolne warsztaty z projektantem, który uczyłby kreatywnego przerabiania ubrań
- akcja społeczna rozgrywająca się w kanałach social media, która miałaby na celu wsparcie rodziców nastolatków, aby ci ostatni chcieli nosić odpowiedzialnie stworzone ubrania
- czy aplikacja rozwiązująca problem pozostałości materiałowych i ścinków
w szwalniach, łącząca szwalnie z osobami potrzebującymi tego typu materiałów.
Kto jest ich autorem? Bardzo zróżnicowane środowisko. Na każdą z siedmiu grup składali się zarówno eksperci jak i sympatycy mody. Niektórzy reprezentowali firmy zajmujące się ubraniami z drugiej ręki, inni byli projektantami, właścicielami małych marek, a jeszcze inni, w tym czwórka przedstawicieli Aliganzy, działali w obszarze komunikacji marek modowych. Znaleźli się również tacy, którzy po prostu czują potrzebę zmiany w tej branży. Każdy mógł wyrazić swoje zdanie, zaproponować działanie i wypracowywać jego odpowiednią formułę.
I co dalej?
Działanie na rzecz odpowiedzialnej i etycznej mody dotyczy tak naprawdę każdego z nas. Codziennie podejmujemy modowe wybory, niezależnie od tego czy ubrania, które mamy na sobie kupiliśmy w sieciówce, second handzie, od projektanta, na lokalnym bazarku lub dostaliśmy od znajomego czy uszyliśmy je sami. Moda dotyczy nas prywatnie lub zawodowo. Dlatego każdy z nas może zrobić krok ku poprawie stanu branży odzieżowej czy zachowań konsumenckich. Jako drogowskaz do działania mogą posłużyć nam wypracowane podczas Hackathon Ethical Fashion pomysły. A najlepszym przykładem etycznych działań dla naszego otoczenia możemy być sami.
Czy wymienione powyżej pomysły mają szansę na realizację? Przy odpowiednim zaangażowaniu społecznym i wsparciu instytucjonalnym z pewnością jest to możliwe!
Jako Aliganza na pewno będziemy pracować nad rozwiązaniami dla naszych klientów i chcemy wykonać kolejny krok na drodze ku odpowiedzialnej modzie. Już wkrótce podzielimy się naszymi planami.
Galeria zdjęć
Wykorzystane kompetencje