Blog

Praca marzeń? 5 najważniejszych aspektów pracy PR-owca w branży lifestyle

Zgodnie z obietnicą wracamy z cyklem, w którym opowiadamy, jak wygląda nasza codzienna praca. Tym razem na tapetę bierzemy stanowisko PR-owca, pracującego dla w marek lifestyle’owych. Jeśli zastanawiasz się,  kto to jest i jakie zadania należą do jego obowiązków, poniżej znajdziesz wszystko, co powinieneś wiedzieć o tym zawodzie!

Na początek – co to właściwie jest PR? Najbardziej powszechna definicja stwierdza, że to zarządzanie procesem komunikacji, które pozwala na ustanowienie i podtrzymanie dialogu, poza tym obustronne zrozumienie, akceptacja i współpraca między klientem, a jego otoczeniem. To sformułowanie nie oddaje jednak tego, jak w istocie wygląda ta praca, jak bardzo public relations ewoluował, a także jak wiele obszarów obejmuje. Jest to znacznie bardziej złożone, dlatego krok po kroku wyjaśniamy, o co
w tym chodzi i jak wygląda praca osób, które mają z tym do czynienia na co dzień. Nie bez znaczenia jest również branża, której dotyczy PR. My specjalizujemy w komunikacji dla marek lifestyle’owych, ze szczególnym uwzględnieniem beauty i fashion i na tym się w tym tekście skupimy. Dodatkowo, wzięliśmy pod uwagę bardzo istotny czynnik – obecną trudną sytuację związaną z pandemią. Sprawiła ona, że mimowolnie musieliśmy wejść jeszcze o poziom wyżej i nauczyć się działać w zupełnie nowych okolicznościach. A jak dokładnie to wygląda, dowiedzie się już za chwilę.

1. Co należy do obowiązków PR-owca?

Przede wszystkim PR-owiec to osoba, która buduje oraz dba o wizerunek firmy. Jest w stałym kontakcie z odbiorcami, z mediami, a co za tym idzie, prowadzi z nimi rzetelną komunikację. Nie będziemy jednak ukrywać, że public relations to bardzo dynamiczna dziedzina, a zakres obowiązków, osób zajmujących się nią jest coraz większy. Nie jest to już tylko tworzenie treści i  wysłanie informacji prasowych, czy też organizacja spotkań dla dziennikarzy lub stylistów. Do obowiązków PR-owców należy również doradztwo strategiczne, kontrola całego procesu komunikacji, a wraz z rozwojem digitalu działania związane z social mediami, czy też współpracą z influencerami. Specjaliści ds. PR odpowiedzialni są również za zarządzanie kryzysem. W związku z obecną sytuacją i walką z koronawirusem marki musiały podjąć zmiany w swoich dotychczasowych działaniach. Spore wyzwanie stało, więc przed osobami zajmującymi się działaniami PR, które musiały dokładnie przeanalizować obecny stan rzeczy, przygotować szczegółowo nową strategię, a także wdrożyć nowy plan działania, uwzględniający wiele elementów, chociażby takich jak wizerunek marki, jej cele, zaangażowanie w obszar CSR, a także sprzedaż. Inną specyfikę ma praca dla brandów lifestyle’owych, a inną branża technologiczna czy farmaceutyczna – musimy o tym pamiętać.

2. Czego wymaga praca w PR?

Systematyczność, ciągłość oraz orientacja na zmiany. To słowa klucz, które w pracy PR-owca są niezwykle istotne. Działania public relations wymagają stałego kontaktu, nawiązywania relacji, bycia na bieżąco z tym co dzieje się w branży i na świecie, nakłaniania do mniej lub bardziej dynamicznych działań. Wśród powyższych określeń powinno znaleźć się jeszcze jedno – elastyczność, ponieważ ta praca w dużej mierze wymaga dostosowywania się do nowych sytuacji, a także podejmowania wyzwań i realizowania kilku rzeczy w jednym czasie. Zdarza się również tak, że potrzebna będzie zimna krew, szczególnie wtedy kiedy pojawiają się wyjątkowe, a nawet kryzysowe momenty. Jedną z takich sytuacji jest właśnie panująca na całym świecie pandemia – całkowicie nieprzewidywalna i bez precedensu. Nie wywieszamy jednak białej flagi! Silna postawa, wiara w swoje kompetencje oraz budowane od lat doświadczenie w branży mody, beauty i lifestyle są tu dla nas drogowskazem.

3. Jakie umiejętności powinien posiadać PR-owiec?

Umiejętności potrzebnych w tym zawodzie jest naprawdę sporo. Dobry PR-owiec musi swobodnie się komunikować, potrafić słuchać ludzi, obserwować, analizować i wyciągać wnioski. Dobrze, aby był odpowiednio zorganizowany, kreatywny, potrafił zarządzać czasem, miał motywację,  a jednocześnie był asertywny. W tej pracy liczą się również zdolności perswazyjne, a także te dotyczące autoprezentacji. Oprócz tego jest też szereg kompetencji twardych, których oczekuje się od osób na tym stanowisku. Dobry PR-owiec to dobry strateg – musi umieć nie tylko stworzyć spójny pomysł, pasujący perfekcyjnie pod profil danego klienta w konkretnej branży, ale także konieczne jest, aby potrafił dobrze go „sprzedać”. Często kluczem jest prezentacja, nie tylko odpowiadająca na brief (co jest naprawdę bardzo ważnym aspektem), ale równocześnie intuicyjna, prosta w treści, lecz zaskakująca pomysłami, a także estetyczna. Nie bez znaczenia są tutaj zdolności logicznego myślenia, pozwalające zebrać nasze często chaotyczne myśli w spójną całość.

4. Najciekawsze aspekty pracy w PR?

Bez wątpienia osoby zajmujące się public relations nie mogą narzekać na nudę. Ta praca to ciągłe zmiany, zarówno w pozytywny, jak i negatywnym tego słowa znaczeniu. Niemniej jednak jest to obszar, dający satysfakcję i wiele możliwości rozwoju. Poszukiwanie nowych pomysłów, rozwiązań, nieprzetartych ścieżek, to coś co sprawia, że każdy dzień wygląda inaczej. Nagła i naprawdę „drobna” zmiana briefu tuż przed wysyłką projektu? A może nowy, zaskakujący pomysł, na który wpadłeś w noc przed prezentacją dla klienta? Nie skłamiemy twierdząc, że jest tu faktycznie dość duże pole do działania, umożliwiające zmierzenie się z rzeczami, z którymi do tej pory nie mieliśmy do czynienia, mimo tego że znamy branżę mody jak własną kieszeń! W związku z tym, że ta praca uzależniona jest od zewnętrznych bodźców, chociażby takich jak obecnie panująca walka z pandemią koronawirusa – często zmuszeni jesteśmy do zastanowienia się i podjęcia nowych, może czasem ryzykownych kroków. Diametralna zmiana strategii na kilka dni przed startem kampanii nie będzie więc tutaj snem szaleńca, a popartym doświadczeniem i argumentami planem działania. Reagujemy na bieżąco i gwarantujemy, że w naszej pracy nie ma miejsca na monotonię!

5. Plusy i minusy pracy PR-owca?

Największym plusem tej pracy są ludzie i możliwość nawiązania relacji, nawet wykraczających poza biznesowe kontakty,  z naprawdę niezwykłymi osobami. Po drugie różnorodność – to słowo, a także jego synonimy często się tutaj przewijają, jednak jest to całkowicie uzasadnione. Ta praca to złożony i długofalowy proces, który jest szalenie interesujący. Różnorodność marek i klientów w bardzo rozbudowanej branży lifestyle, różnorodność osób i charakterów, różnorodność projektów i strategii, różnorodność środowiska i miejsca pracy, różnorodność podejmowanych środków i dostosowanych do nich narzędzi… Można by tak wymieniać w nieskończoność! I wracając – po trzecie – możliwość obserwacji, jak pomysły, rodzące się w naszych głowach, wychodzą na światło dzienne. To niesamowite uczucie, kiedy możemy zrealizować nawet najbardziej szalone projekty, w których to nasza kreatywność nie ma granic.

Minusy? Trzeba liczyć się z presją czasu. Wiemy, że ta praca bywa bardzo intensywna. Ciągłe analizowanie, koncentracja i mobilizacja potrafią być wyczerpujące. Bardzo ważne jest to, aby nie odpuszczać i stale być na bieżąco z obserwowaną przez nas branżą. Jednak co kilka głów, to nie jedna! Z pomocą przychodzi tutaj praca zespołowa, dająca wiele możliwości nie tylko skonfrontowania pomysłów, ale i wzajemnego informowania i wymieniania się newsami czy trendami. Wiemy, że w grupie siła, dlatego w 150% wykorzystujemy wszystkie swoje atuty. Nic nie daje satysfakcji tak, jak realizacja dopiętego na ostatni guzik projektu, będącego wisienką na torcie wspólnej pracy zespołu.

Autor: Magdalena Moczarska

Galeria zdjęć

Wykorzystane kompetencje