Blog

6 PORAD dla początkującego PROJECT MANAGERA w branży mody

Wiele osób pyta jak wygląda nasza codzienna praca i na jakich stanowiskach można pracować w branży mody. Z przyjemnością odpowiemy na to pytanie, dlatego w kilku kolejnych wpisach na naszym blogu przedstawimy charakterystykę poszczególnych stanowisk, które składają się na nasz zespół.

Zaczniemy od stanowiska Project Managera. Dlaczego? Kilka weekendów temu Katarzyna Szymanowska, która pełni w naszej agencji tę rolę, dzieliła się po raz kolejny swoją wiedzą i doświadczeniem z zakresu organizacji wydarzeń modowych ze studentami studiów podyplomowych VIAMODA. Przygotowując się do zajęć stworzyła listę 6 porad, które mogą być bardzo przydatne dla osób, które stawiają pierwsze kroki w tym zawodzie. Oto one:

1. BĄDŹ PRZYGOTOWANY NA NIESPODZIEWANE

Praca Project Managera, szczególnie w branży mody, nie jest łatwym zadaniem. Osoba pracująca na tym stanowisku musi być multizadaniowa, przy jednoczesnym dużym skupieniu na detalach i posiadająca najwyższą organizację pracy. Taka osoba to operator lewej i prawej strony mózgu jednocześnie. Ale nawet przy spełnieniu wszystkich tych kryteriów nadal trzeba być przygotowanym na niespodziewane. Jak to mówią w branży „nie ma imprezy, której się nie da położyć”.😊 Duże wydarzenia takie jak pokazy mody czy imprezy to kombajny zadaniowe. Produkcja tego typu eventów realizowana jest przy wsparciu wielu podwykonawców i ogromnej liczby osób, więc zawsze istnieje ryzyko, że coś się może przytrafić. Dodatkowo, w trakcie wydarzenia wszystko dzieje się na żywo, tu nie ma miejsca na powtórki, duble czy rozpoczęcia wydarzenia od nowa. Wszystko dzieje się w tu i teraz, dlatego należy być przygotowanym na różny rozwój wydarzeń i mieć zamienne scenariusze.

2. MIEJ ALTERNATYWNYCH PODWYKONAWCÓW

Będąc już przy temacie podwykonawców, poradą numer dwa, którą daje Katarzyna, jest posiadanie rozbudowanej sieci kontaktów. Dobrze jest znać firmy pracujące w branży. Jeżeli w ostatniej chwili ktoś nie mógłby zrealizować powierzonego mu zadania, a od ręki trzeba zaproponować alternatywę, wówczas sięgamy po plan B. Rozbudowane znajomości i kontakty do profesjonalistów z branży są przydatne także ze względu na główną cechę charakterystyczną naszej branży, czyli estetykę. Reprezentanci kreatywnych zawodów takich jak scenograf, filmowiec czy fotograf czują się lepiej lub gorzej w określonych stylistykach. Przykładowo kiedy potrzebujemy minimalistycznej scenografii do wyeksponowania małych, nowoczesnych zegarków, do współpracy zaprosimy osobę, która wiemy, że doskonale sprawdzi się w takich warunkach kreatywnych, podczas gdy ktoś inny lepiej czuje się w budowaniu dużych dekoracyjnych konstrukcji.

3. SZUKAJ INSPIRACJI

Głównym zadaniem Project Managera jest skuteczne dostarczenie klientowi projektu i usługi, która spotyka i zaspokaja jego potrzeby. Dlatego, oprócz wszelkich umiejętności związanych z prowadzeniem i zarządzaniem projektem czy budżetem oraz aktywną współpracą z naszym działem tworzącym content i Client Leadem odpowiedzialnym za klienta, potrzebna jest również niczym nieograniczona kreatywność. Na pewno można ją w sobie w dużym stopniu wypracować, ale najcenniejsze są osoby, takie jak Kasia, które po prostu się z nią urodziły. Ciekawość świata i znajomość trendów panujących w modzie to must have każdego Project Managera, ponieważ każdorazowo przed przygotowaniem eventu trzeba przefiltrować swoje poczucie estetyki w kontekście DNA marki, pomysłu na wydarzenie i oczekiwania Klienta by móc ze scenografem czy stylistą stworzyć idealnie skrojoną koncepcję.

Project Manager po prostu musi być na bieżąco z tym co się dzieje w branży, nie tylko na naszym rynku, ale i na rynkach zagranicznych a także śledzić działania innych marek czy agencji. Dlaczego? Aby uniknąć powtarzalności. Święte Graale branży to nieodkryte jeszcze, piękne lokalizacje, zapierające dech w piersiach scenografie czy atrakcje, których nikt jeszcze nie miał okazji przeżyć. Każdy Project Manager ma swoje sprawdzone źródła dzięki którym pozostaje na bieżąco i znajduje inspiracje. Jeżeli chcielibyście poznać tajne źródła Kasi, to napiszcie do niej! (katarzyna.szymanowska(at)aliganza.pl).

W szukaniu inspiracji do nowego wydarzenia na pewno pomaga również wcześniej zdobyta wiedza i doświadczenie. Po latach w branży nie ma dla nas rzeczy niemożliwych. Kasia w imieniu klienta spędziła w trasie jedno lato odwiedzając festiwale i najgorętsze letnie miejscówki w 7 miastach. Jej rolą była koordynacja personalizacji dżinsowych ubrań uwzględniająca hafty, przeróbki krawieckie i grafiki dla setek chętnych. Produkowała również imprezę dla ponad 300 gwiazd i influencerów, wprowadzającą nową markę na polski rynek. Miała także okazję organizować press day’e połączone z warsztatami dla przedstawicieli mediów i influencerów.

4. ĆWICZ CIERPLIWOŚĆ

Obojętnie czy postawisz na matematykę i będziesz liczył od 100 do 1, czy nauczysz się kilku buddyjskich mantr, które będziesz powtarzał. Czegokolwiek nie zrobisz, aby wyćwiczyć w sobie cierpliwość, na pewno przyniesie to zysk w przyszłej pracy Project Managera. Uzależnienie swojej pracy od wielu podmiotów i ich standardów pracy czy wymagań w związku z realizowanym projektem, naturalnie wnosi w życie bagaż rzeczy trudnych, z którymi trzeba się zmierzyć. Kiedy cierpliwość jest najbardziej przydatna? Kiedy trzeba celnie trafić w to co niedopowiedziane i dotrzymać trudny deadline, spędzić kolejne 6 godzin na montażu czy odbyć jeszcze jedną rozmowę „o tym samym” z klientem. Super treningiem stalowych nerwów są także sytuacje kiedy spędziłeś tysiąc godzin nad koncepcją wydarzenia, które później, z różnych przyczyn, nigdy nie zostaje zrealizowane.

5. UMAWIAJ WIECZORNE MONTAŻE

Skoro mowa o montażu, poradą Katarzyny jest umawianie przede wszystkim tych wieczornych. Szczególnie wtedy, kiedy nasze wydarzenie ma rozpocząć się w porannych godzinach. To taka poduszka bezpieczeństwa. Kiedy podczas montażu okaże się, że coś jest nie tak z przygotowywanym eventem np. scenografia nie wygląda tak jak powinna, podłączony sprzęt wysadził korki czy kwiaty nie chcą się rozwinąć albo po prostu składanie wszystkich elementów trwa dużo dłużej niż zakładaliśmy – mamy jeszcze całą noc na ewentualne przygotowanie się do startu imprezy.

6. MIEJ MAILA NA WSZYSTKO

Last but not the least! Z kilkuletniego doświadczenia Kasi wynika również, że dobrze jest mieć pisemne potwierdzenie ustaleń lub po prostu potwierdzenie przekazania informacji. Tak więc, nawet jeżeli ustaliłeś jakieś rzeczy podczas rozmowy telefonicznej, zawsze po jej zakończeniu spisz je i podeślij krótki recap. Pozwoli to uniknąć wszelkich ewentualnych niedomowień czy niejasności a także pomoże w organizacji pracy i utrzymaniu porządku w projekcie, bo jak wiadomo w natłoku wielu różnych informacji pamięć bywa zawodna, a maile zostają.

Trzymanie się tych 6 porad na pewno pozwoli Wam uniknąć ewentualnych potknięć na nowym stanowisku. Dajemy na to gwarancję skuteczności Aliganzy. Wysoki, profesjonalny poziom produkcji eventów utrzymujemy dzięki doświadczeniu w realizowaniu najgłośniejszych wydarzeń modowych dla największych marek w branży, a także dzięki obecności na naszym pokładzie silnego teamu projektowego prowadzonego przez doświadczonego Project Managera – Katarzynę Szymanowską.

Galeria zdjęć

6 PORAD dla początkującego PROJECT MANAGERA w branży mody 6 PORAD dla początkującego PROJECT MANAGERA w branży mody 6 PORAD dla początkującego PROJECT MANAGERA w branży mody 6 PORAD dla początkującego PROJECT MANAGERA w branży mody

Wykorzystane kompetencje