Blog
Wraz z początkiem roku 2021 czekaliśmy na post pandemiczne uwolnienie. Niestety zamiast tego, pierwsze miesiące przyniosły nam kolejny lockdown, co bardzo odbiło się na branży mody i wpłynęło na późniejsze decyzje. Marki nauczone rokiem poprzednim podchodziły do swoich działań bardziej odpowiedzialnie tak jak i klienci do swoich zakupów, czy działań. Rozkwit przeżyła moda vintage, a także rozwinął się trend na autentyczność. Marki nie bały się łączyć sił z innymi, dzięki czemu byliśmy świadkami naprawdę wyjątkowych współprac. Coraz bardziej otwieramy się też na nowe działania i wkraczamy do świata Metaverse. Dostosowanie się do panujących trendów w mediach społecznościowych okazało się jednym z kluczowych czynników sukcesów. Sprawdź, co jeszcze wydarzyło się w minionym roku, o czym warto pamiętać.
MODA NA ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Ubiegły rok upłynął pod hasłem odpowiedzialnej mody. Marki zdecydowanie bardziej zaczęły zwracać uwagę na kierunek swoich działań oraz swój wpływ na środowisko. Te, które dopiero debiutowały na rynku, wprowadzały rozważne działania już od samego początku, z kolei reszta powoli implementuje je do codziennego funkcjonowania. Dawno nie widzieliśmy tak świadomego prowadzenia biznesów.
Z jednej strony wynika to z faktu, iż rok ubiegły przyniósł ogromne straty w niesprzedanej ilości ubrań, z drugiej strony coraz to wyższe wymagania klientów i jednocześnie większa świadomość skłoniła nie jedną markę do refleksji.
Oriflame, szwedzka marka, która pod skrzydłami Aliganzy jest już od kilku lat, bardzo koncentruje się na zrównoważonym wykorzystaniu zasobów. Zależy im, by ich produkty nie tylko troszczyły się o nas, ale również o środowisko naturalne. Nowe, kartonowe opakowania zostały wprowadzone na rynek bez drukowanej ulotki w środku. Wszystkie informacje, które wcześniej widniały na etykiecie, teraz ulokowane są z tyłu oraz na bokach pudełka.
Podobny kierunek obrał również inny szwedzki brand – Monki. Marka wprowadziła na rynek pierwszą maszynę, która jest w stanie całkowicie rozdzielać i poddawać recyklingowi mieszaninę bawełny i poliestru, najczęściej spotykanej tkaniny w branży. Jej celem jest stanie się marką modową o całkowicie zamkniętym obiegu. Dlatego też, w 2021 roku wprowadziła do sprzedaży kolekcję ubrań całkowicie wykonaną z recyklingu. Monki przykłada też dużą wagę do marnotrawstwa materiału. Wszelkie naderwania, czy dziurki nie są poddawane na straty, lecz zszywane haftami. To duży krok w stronę lepszego oblicza mody.
WE WSPÓŁPRACY SIŁA
Rok 2021 to także wysyp ciekawych współprac, które sprawiły, że znów zaczęliśmy ekscytować się modą przez wielkie „M”. Zarówno na naszym rodzimym rynku, jak i w sferze dóbr luksusowych pojawiło się mnóstwo ciekawych przykładów. Wielkie domy mody łączyły siły, by przyciągnąć nowych, młodych klientów. Jak na przykład „Fendace” (Fendi x Versace), czy Gucci i Balenciaga, które sprawiły, że ludzie ustawiali się w długich kolejkach, by upolować poszczególne elementy kolekcji.
Nie tylko duże marki łączą siły, ale i te mniejsze podejmują współprace na różnych poziomach. Robią to, zapraszając znanych stylistów, wyjątkowe osobowości, czy dobrze znane sieciówki. Biżuteryjna marka UMIAR współtworzyła kolekcję ze stylistką Alicją Werniewicz, Reserved zaprosiło do wspólnych działań Monikę Brodkę, a bieliźniana marka Le Petit Trou pojawiła się w znanej, szwedzkiej sieciówce &Other Stories.
Przykładów głośnych współprac nie brakuje i wśród klientów Aliganzy. Amerykańska marka Skechers w 2021 wróciła do korzeni, by pokazać odsłonę kolekcji stworzoną z japońskim projektantem Kansai Yamamoto. Ta międzynarodowa współpraca powstawała latami i była jedną z ostatnich, na którą Kansai miał wpływ osobiście. Wraz z nią dał możliwość doświadczenia jego wyjątkowego dziedzictwa fanom na całym świecie.
Marka Swarovski przy współpracy z Nike stworzyła jedyną w swoim rodzaju parę butów „Nike Women’s Air Force 1 LXX” zdobioną kryształami Swarovskiego. Obie marki współpracują już ze sobą od kilku lat, wnosząc świeżą krew do swoich projektów.
METAVERSE
Moda Vintage doświadczyła rozkwitu w ubiegłym roku. Z jednej strony wielkie biznesy łączą siły, jak grupa Kering, która zdecydowała się na zakup Vestiaire Collection, czy Unibail-Rodamco-Westfield, który podjął współpracę ze startupem „Ubrania do oddania”. W jej wyniku, w Galerii Mokotów powstał dedykowany butik. Kupimy tam nie tylko rzeczy z drugiej ręki, ale również każdy może zostawić niepotrzebną odzież. Kilogram odzieży to złotówka dla wybranej organizacji.
Koncepty odsprzedające ubrania pojawiły się również online. Platformy takie jak NOLD, czy AUREV Shop angażują do swoich współprac znane osobowości, wykorzystując narzędzie influencer marketing, W ten sposób chcą uświadamiać jak największą ilość osób na temat drugiego obiegu i zachęcać do jego korzystania. Z kolei dobrze znany, warszawski komis Crush postawił na sprzedaż na żywo poprzez swój kanał na Instagramie. Social commerce nie jest niczym nowym, jednak na polskim rynku coraz chętniej wykorzystywany jest właśnie w sferze Vintage.
„Moda na Vintage” to także tytuł nowo wydanej książki, napisanej przez redaktorkę Elle.pl – Olę Zawadzką. Poradnik, ma nam przybliżyć, w jaki sposób kupować ubrania w second-handach zarówno tych online, jak i stacjonarnie. Dzięki niemu dowiemy się co zrobić, by nie tylko ratować naszą planetę, ale i cieszyć się z naszych zakupów.
MODA NA VINTAGE
Moda Vintage doświadczyła rozkwitu w ubiegłym roku. Z jednej strony wielkie biznesy łączą siły, jak grupa Kering, która zdecydowała się na zakup Vestiaire Collection, czy Unibail-Rodamco-Westfield, który podjął współpracę ze startupem „Ubrania do oddania”. W jej wyniku, w Galerii Mokotów powstał dedykowany butik. Kupimy tam nie tylko rzeczy z drugiej ręki, ale również każdy może zostawić niepotrzebną odzież. Kilogram odzieży to złotówka dla wybranej organizacji.
Koncepty odsprzedające ubrania pojawiły się również online. Platformy takie jak NOLD, czy AUREV Shop angażują do swoich współprac znane osobowości, wykorzystując narzędzie influencer marketing, W ten sposób chcą uświadamiać jak największą ilość osób na temat drugiego obiegu i zachęcać do jego korzystania. Z kolei dobrze znany, warszawski komis Crush postawił na sprzedaż na żywo poprzez swój kanał na Instagramie. Social commerce nie jest niczym nowym, jednak na polskim rynku coraz chętniej wykorzystywany jest właśnie w sferze Vintage.
„Moda na Vintage” to także tytuł nowo wydanej książki, napisanej przez redaktorkę Elle.pl – Olę Zawadzką. Poradnik, ma nam przybliżyć, w jaki sposób kupować ubrania w second-handach zarówno tych online, jak i stacjonarnie. Dzięki niemu dowiemy się co zrobić, by nie tylko ratować naszą planetę, ale i cieszyć się z naszych zakupów.
INFLUENCER MARKETING
Czas pandemii zweryfikował również działania influencer marketingu. Firmy zwracają większą uwagę na dobór odpowiednich osób do swoich kampanii. Szukają takich, które podzielają ich wartości.
W kwestii współprac nie liczy się już zwykła publikacja. Ma to być swoista opowieść, przemyślana, mająca konkretny background, który zainteresuje. W 2021 nie liczył się zasięg, a wartość.
Coraz częściej współprace podejmowane są też z mniejszymi influencerami. Wielu markom zależy na angażowaniu i autentyczności danej osoby, niż jej popularności.
A co nowego w kwestii narzędzi? Nie da się ukryć, że Instagram czerpie z innych mediów społecznościowych, wprowadzając coraz to nowsze funkcje. I tak zainspirowane Tik-Tokiem w 2021 pojawiły się Instagram-Reels. Krótkie, dynamiczne video, bardzo chętnie wykorzystywane przez marki w swoich kampaniach, a w szczególności tych influencerskich. Przykładem mogą być marki Bonprix oraz Swarovski. Oliwia Bugała dla Bonprix przygotowała krótkie filmiki z propozycjami 3 stylizacji, z kolei dziewczyny w świątecznej kampanii influencerskiej Swarovski miały okazję pokazać z bliska całą biżuterię, zwracają uwagę na detale i różne zastosowania poszczególnych elementów.
TREND NA AUTENTYCZNOŚĆ
Pozostając w świecie Instagrama, warto wspomnieć o zeszłorocznym trendzie na autentyczność. Mocno przerobione zdjęcia, zostały zastąpione tymi bez filtra, a poukładane feedy stały się bardziej na czasie i odzwierciadlały stan rzeczywisty.
Ten trend postanowiła również wykorzystać szwedzka marka Monki, która w swoich kreatywnych działaniach obejmujących influencer marketing postawiła na promowanie kolekcji bez żadnych filtrów. Wszystkie osoby zaangażowane do działań reklamowych nie mogły ich używać ani w publikacjach na Stories, ani na swoich profilach. W ten sposób chcieli podkreślić prawdziwe piękno kobiet i zachęcić innych do podobnych działań.
Po nieprzewidywalnym, pandemicznym czasie powróciła ekscytacja i zabawa, przy jednoczesnym poszanowaniu takich wartości jak odpowiedzialność, wiarygodność i autentyczność. Moda Vintage przeżyła swój prawdziwy rozkwit, a świat rzeczywisty powoli przenika się z tym wirtualnym, dzięki inwestycjom wielkich domów mody. Co przyniesie nam kolejny rok? Czego możemy się spodziewać? Z pewnością, marki w dalszym ciągu nastawione będą na szybkie, dynamiczne działania, angażujące swoją grupę odbiorców. Niewątpliwie dużą rolę mogą odegrać kolejne kolaboracje i niesztampowe rozwiązania. Wprost nie możemy się doczekać.
Galeria zdjęć
Wykorzystane kompetencje