Blog

Pierwszy w historii Fashion Pact podpisany podczas szczytu G7

Trzydzieści marek modowych, w tym Chanel, Prada czy H&M przyłączyło się do koalicji kierowanej przez Francois-Henri Pinaulta, a zainicjowanej przez prezydenta Francji Emmanuela Macrona.

W Paryżu, podczas ostatniego spotkania G7, grupa 32 największych światowych firm modowych, reprezentujących w sumie 150 brandów i stanowiąca około 30% całej branży, podpisała Fashion Pact.

Podpisanie pod tym zobowiązaniem oznacza obietnicę podjęcia kroków w trzech obszarach:

  • globalnego ocieplenia, w celu uzyskania zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku oraz utrzymania globalnego ocieplenia poniżej 1,5 stopnia Celsjusza do 2100 roku
  • ochrony oceanów, w tym wyeliminowania opakowań plastikowych jednorazowego użytku do końca 2030 roku i wspieranie innowacji zapobiegających zanieczyszczeniu mikrowłóknami
  • oraz różnorodności biologicznej, co oznacza przywracanie naturalnych ekosystemów i ochrony gatunków

 

Fashion Pact to działanie zespołowe.

Zaangażowanie marek modowych w tę inicjatywę jest wynikiem miesięcy ciężkiej pracy Francois-Henri Pinaulta, aby znaleźć wspólną płaszczyznę wokół skomplikowanych i trudnych dla przemysłu kwestii. Dyrektora generalnego Gucci i właściciela Kerringa zachęcił do tego działania francuski prezydent Emmanuel Macron, który skontaktował z nim, z pomysłem zjednoczenia branży.

Fashion Pact to odpowiedź na potrzebę społeczeństwa.

Jak powiedział rzecznik prasowy Kerringa – „Gdy jesteś w modzie, najlepszym „policjantem” nie jest państwo, ale konsument, obywatel”. I dodaje – „Od momentu podjęcia przez te firmy publicznych zobowiązań, podania nazwisk właścicieli, dyrektorów generalnych, rzeczy naprawdę muszą zostać wprowadzone”.

To konsumenci i regulatorzy (jak np. Francuskie Ministerstwo ds. Ekologii) wywierają presję na branży, aby stała się bardziej zrównoważona. Jak podaje Fashion Pact branża modowa o wartości 1,5 tryliona euro rocznie (1,66 biliona dolarów) „jest jedną z największych, najbardziej dynamicznych i wpływowych gałęzi przemysłu na świecie”. Jest również „jedną z najbardziej wpływowych i dlatego powinna… mieć możliwość odgrywania kluczowej roli w kierowaniu zmianą w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości”.

Czy istnieje szansa na skuteczne działanie?

Fashion Pact jest ważny ze względu na wielkość firm, które podpisały inicjatywę, a także dzięki dodatkowym kwestiom – towarzyszącemu mu poziomowi kontroli politycznej, osobistego zaangażowania Macrona, a teraz także grupy G7. Fashion Pact jest częścią szczytu One Planet, który prezydent Francji zainicjował w 2017 r. po tym, jak prezydent Donald Trump zagroził, że Stany Zjednoczone wycofają się z globalnego porozumienia klimatycznego w Paryżu.

„G7 jest punktem wyjścia” – powiedział rzecznik Kerringa, przemawiający w imieniu koalicji. Dalsze kroki to zachęcenie większej liczby istotnych w branży firm do przystąpienia do inicjatywy, a także październikowa kolacja organizowana przez Pinaulta w celu poprowadzenia dalszych dyskusji.

Na pewno będziemy się temu przyglądać i wierzymy, że zmiana jest możliwa.

Galeria zdjęć

Pierwszy w historii Fashion Pact podpisany podczas szczytu G7 Pierwszy w historii Fashion Pact podpisany podczas szczytu G7

Wykorzystane kompetencje